Voor- en naschoolse opvang

2,5 tot 13 jaar

Kleuter
Kaart laden
    Zoek naar een locatie bij jou in de buurt via je postcode. Of bekijk het locatie overzicht

Hoi! Hier kun je alles vinden over onze peuteropvang of voorschool, de periode voordat kinderen echt naar de basisschool gaan. Eenmaal op de basisschool kunnen ouders/verzorgers gebruikmaken van de buitenschoolse opvang.

Peuteropvang/voorschool

Kinderen van 2,5 tot 4 jaar kunnen aangemeld worden voor onze peuteropvang, ook wel de voorschool genoemd. Het kan per gemeente verschillen vanaf welke leeftijd ze precies mogen starten.
De peuters leren spelen met leeftijdsgenootjes in een veilige omgeving. Doordat de peuteropvang of voorschool in de school gevestigd is, is de overgang naar groep 1 minder groot. De kinderen kennen de school en de omgeving immers al. De kinderen worden voorbereid op de schooltijd doordat we veel samenwerking met de kleuterklassen, thema’s delen en regelmatig bij elkaar kijken en samen spelen.

Spelen is voor kinderen niet alleen een manier om zich te uiten, maar ook de manier om te leren en zich te ontwikkelen. Een rustige ongedwongen sfeer is een voorwaarde voor kinderen om tot spel en ontwikkeling te komen. Door mee te doen met de groep leren peuters razendsnel belangrijke (sociale) vaardigheden aan. Een kind dat spelervaring opdoet op de peuteropvang/voorschool, kan met meer zelfvertrouwen beginnen aan de basisschool.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Kinderen vanaf 2,5 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand kunnen voor- en vroegschoolse educatie volgen (VVE). Dit doen we om ontwikkelingsachterstand te voorkomen, vroegtijdig op te kunnen sporen en aan te pakken. Door VVE op de peuteropvang/voorschool kunnen deze kinderen een betere start maken op de basisschool.

Lees meer over VVE

Buitenschoolse opvang

De buitenschoolse opvang (BSO) is een opvang voor kinderen tussen de 4 en 13 jaar. De BSO vindt plaats vóór en na schooltijd, ook in de vakantie en op studiedagen. Bij de BSO ligt de nadruk voornamelijk op ontspanning. Kinderen gaan immers de rest van de dag al naar school. Zodra de kinderen op de BSO komen, krijgen ze alle tijd om te spelen met leeftijdsgenoten, zelfstandig een activiteit te ondernemen of juist uit te rusten. Er worden wel activiteiten aangeboden die in het teken staan van de ontwikkeling van de kinderen zoals de motoriek, sociale vaardigheden en normen en waarden, maar deze zijn vrijblijvend.

Ondanks de vrijheid die de kinderen krijgen, is er ten allen tijde begeleiding van een pedagogisch medewerker. Onze medewerkers zorgen ervoor dat de kinderen zich gehoord en gezien voelen en stimuleren ze in hun zelfredzaamheid. Kinderen mogen veel zelf proberen, soms letterlijk met vallen en opstaan. Daar leren ze van en het is goed voor hun zelfvertrouwen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de kinderen meedenken over bijvoorbeeld een uitstapje naar het bos of een knutselactiviteit. Een kind leert zo dat zijn mening belangrijk is, maar ook dat hij rekening moet houden met meningen van anderen.

Ik wil graag meer informatie